bloglovin






Unga Kvinnor

Unga Kvinnor

Skriven av Louisa May Alcott

I en liten stad i USA under sent 1800-tal lever de fyra systrarna March i ett litet hus tillsammans med sin mamma och hushållerskan Hannah. De har inte mycket pengar, men tillräckligt för att för att få mat på bordet och kläder att ha på sig. Pappan är ute i krig, och de längtar ivrigt efter hans hemkomst. På andra sidan gatan bor deras påhittige kompis Laurie tillsammans med hans snälla farfar. Under ett synnerligen händelserikt år får vi följa de fyra systrarna i deras upptåg tillsammans med pojken Laurie.

 

Jag har länge velat läsa den här boken, tack vare ett Friends-avsnitt där Rachel övertalar Joey att läsa den och han tycker den är så sorglig att han lägger in den i frysen. Själv tycker jag inte alls att den var sorglig, men det var tack vare det avsnittet som jag läste den här boken.

 

Det var väldigt svårt att skriva vad den här boken handlade om, för jag kan inte riktigt komma på någon speciell handling som följer genom hela boken. Istället berättar varje kapitel en liten händelse, och de är de små händelserna som för handlingen vidare. Det gjorde att det var mest fokus på de olika systrarna och deras personligheter, än på att berätta en lång historia.

Jag tycker om det för det ger en väldigt mysig stämning och de olika karaktärerna känns som några gamla bekanta. Men det är tyvärr det enda. Mysigt. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga mer om boken, för mysig var vad den var. En feel-good bok som man läser, ler lite åt och tänker inte så mycket mer på den.

 

 

En bok att läsa när du vill ta det lite lugnt och mysa lite helt enkelt.

 

 

Titel: Unga Kvinnor

Originaltitel: Little Women

Författare: Louisa May Alcott

Översättare: Sonja Bergvall

Förlag: Repris Förlag

Utgivningsår: 1884

Sidor: 350

 

Recension av Nea


Kommentarer




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback