bloglovin






Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap

Året är 1946, andra världskriget är äntligen över. Författaren Juliet Ashton lever i London och har just varit ute på turné för hennes senaste bok när hon får ett brev från en Dawsey Adams. Han bor i Guernsey och är med i Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap. I hans brev bad han Juliet att skicka en bok av hans nya favoritförfattare, Charles Lamb. De börjar brevväxla, och hon får läsa om hur deras underliga litteratursällskap blev till och hur det var på ön under kriget. Snart börjar hon brevväxla med andra medlemmar i sällskapet, och det blir början på en härlig vänskap Juliet och de glada medlemmarna i Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap.


Härlig bok! En sån där mysig, glad, underhållande, trevlig härlig berättelse som får dig att gå hemifrån med ett lite större leende än vanligt. Bara titeln får mig att dra på munnen. Att den är skriven i brevform gör det bara ännu bättre! Man får en helt annan relation till karaktärerna och ser genom deras sätt att skriva vad de är för personer. När jag läser så känner jag mig som en medlem i deras lilla litteratursällskap (jag orkar inte skriva hela namnet en gång till, pust). Det enda som jag skulle kunna klaga på är att det var lite svårt att hålla reda på alla olika karaktärer, men det kan kanske bero på mitt otroligt dåliga minne.

Något som var väldigt bra med boken var att den handlade om andra världskriget, men ändå var den inte sorglig. Det kan vara riktig skönt att läsa en bok om kriget utan att börja gråta. Något jag har en tendens att göra om jag läser sorgliga böcker. Så det var riktigt bra!

Rekommenderar verkligen den här boken till... typ alla!


Titel: Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap
Originaltitel: The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society
Författare: Mary Ann Shaffer
Översättare: Helena Ridelberg
Förlag: Brombergs
Utgivningsår: 2008
Sidor: 307


Kram Nea


Kommentarer




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback