bloglovin






Night World: Att lura döden


Titel:
Att lura döden
Författare: L.J. Smith
Orginaltitel: Secret Vampire
Antal Sidor: 239
Betyg: 8/10
Utgivningsår: 2011
Serie: Night World

Nattens värld är inte en plats. Den finns överallt i vår vanliga värld. Varelserna som rör sig i natten är vackra,
farliga och oemotståndliga för människor. Din bästa vän kan vara en av dem, eller den du är kär i.
Men reglerna för dessa varelser är glasklara: 1) De får aldrig avslöja för människorna vad de är och
2) en person från nattens värld får aldrig bli förälskad i en människa.
Straffet för den som bryter mot dessa regler är fruktansvärt.
Det här är en berättelse om vad som händer när någon ändå bryter mot reglerna.

Poppy och James har varit bästa vänner sedan dagis och Poppy tror nog att de vet det mesta
om varandra (förutom att hon faktiskt är kär i honom).
Men allt vänds upp och ner när en läkare upptäcker att Poppy har cancer.
Hon befinner sig i det sista stadiet och har troligen bara några veckor kvar att leva.
Och hon är bara 16 år! Hon vill verkligen inte dö och James upptäcker att han inte heller
står ut med att Poppy inte skulle finnas i hans liv.
Och just James har faktiskt en möjlighet att rädda henne. På sätt och vis.
James är nämligen vampyr, eller en lamia, och han skulle kunna göra Poppy till vampyr också.
Om hon tror på honom och vill ... och om han klarar det innan hon dör av sin sjukdom!


Att lura döden var bättre än jag trodde att den var, språket, karaktärarna, historien, Night World. Allt!
Poppy är en stark, söt tjej med kopparfärgat hår (Är det bara jag eller har alla karaktärar rött hår nuförtiden?)
Hon är rolig och älskar musik vilket gjorde att jag gillade henne mer och mer.
Och när hon fick reda på att hon hade cancer så var det hon som tröstade hennes
mamma och inte tvärtom vilket jag tyckte var starkt gjort av henne.
Det enda gången hon bröt ihop var nog (...)

Min favoritkaraktär är nog James hitills, det är något med honom som utstrålar...
Jag vet inte vad, men jag gillar honom för hur han är och hur han känner för Poppy.
Men en sak jag inte är förtjust i är namnet Poppy, det låter som något jag skulle döpa min hund till.
Histrorian var väl uppbyggd och jag gillade Poppys tvllingbror Phillp, och jag fattar hur han reagerar,
jag skulle ha gjort samma sak för att hjälpa min tvillingsyster. (Om jag hade en, suck)

Men i helheten är den här boken väldigt bra och överträffar Vampire Diaries enligt mig och den
får ett extra plus för omslaget, men varför den fick en 8:a var nog slutet, den slutade för tidigt!
Läs den!



Publicerat av Gudon

Kommentarer




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback