bloglovin






Harry Potter and the Chamber of Secrets


Titel:
Harry Potter and the Chamber of Secrets                  Författare: J.K Rowling
Serie: Harry Potter, bok 2                                                Sidor: 251
Bokförlag: Bloomsbury                                                   Utgivningsår: 1998

Harry can't wait for his holidays with the dire Dursleys to end. But a small, self-punishing
house-elf warns Harry of mortal danger awaiting him at Hogwarts School. Returning to the
castle nevertheless, Harry hears rumour about a chamber of secrets, holding unknown
horrors for wizards of Muggle parentage.
Now someone is casting spells that paralyse people, making them seem dead, and a terrible
warning is found painted on the wall. The chief suspect - and always in the wrong place -  is
Harry. But something much darker is yet to be unleashed...


Bok två om Harry Potter är lika bra som bok ett. Första boken var mer som en inledning och
bok två kan fokusera lite mer på händelser nu när man känner till grunderna för trollkarlsvärlden.
Men i den här boken får också veta mer om den och man får veta mer om Hogwarts historia.
Boken är skriven med ett lätt men bra språk som passar handlingen perfekt. Jämfört med den
svenska versionen så tycker jag faktiskt att det här språket är enklare och beskriver på ett helt
annat sätt. Men det kanske är så det blir när man läser böcker i original?

Däremot får jag en känsla av att i dess engelska original så känns boken kortare. Handlingen far
fram snabbt och saker jag, när jag läste svenska utgåvan, tyckte var längre och större, krymper
lite här och det går fort fram. Jag säger inte att det är en dålig sak, för boken på engelska är
fantastisk!, men det känns ovant. Beror detta på att det engelska originalet är nästan 200 (!) sidor
kortare än den svenska, eller på att den engelska har ett språk som gör att handlingen flyter på
smidigare. Jag skulle gissa att båda dessa samspelar.

Hur som helst så finner jag det som en ny upplevelse att läsa böckerna på engelska. Det ger en
helt annan känsla!

Bokens första mening: "Not for the first time, an argument had broken out over breakfast at
number four, Privet Drive."

Tidigare böcker i serien: Harry Potter and the Philosopher's stone
Uppföljare: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, Harry Potter and the Goblet of fire, Harry
Potter and the Order of the Phoenix, Harry Potter and the Half-blood Prince, Harry Potter and the
Deathly Hallows

Kommentarer




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback