bloglovin






Cirkeln

 

Cirkeln

Skriven av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

 

I den glesbefolkade gamla bruksorten Engelfors lever sex tonårstjejer, de går i samma gymnasium och alla brottas de med vanliga tonårsproblem. Där slutar likheterna. Men inte långt efter en killes mystiska död på skolan färgas månen röd en natt, och de sex tjejerna förs av en osynlig kraft till den nedlagda folkparken mitt i natten. Ingen av dem vet varför de är där eller varför de kom dit, men genom ett meddelande från det förflutna inser de att de måste samarbeta för att överleva. Men mellan sex helt olika tonårstjejer, där hälften av dem inte står ut med varandra, kan samarbete verka omöjligt. Trots vad som står på spel.

 

 

Det här var en sån där bok som man vet att man kommer älska redan innan man öppnat första sidan. Jag hade hört lite om den innan jag började på den, inte mycket, men tillräckligt för att veta att den inte skulle göra mig besviken. Och ni ska bara veta hur rätt jag hade! Väldigt sällan läser jag en bok med så realistiska och levande karaktärer. Aldrig förut i en fantasybok. Här finns det personer att känna igen sig i för alla personligheter, själv är jag nog mest Minoo, men känner igen mig lite i alla de andra också. Förutom Ida kanske, jag har aldrig varit den typen.

Jag gillade också att jag faktiskt inte tyckte om alla huvudpersonerna i boken. Annars håller jag oftast på huvudpersonen när jag läser, men här kunder jag inte fatta tycke för varken Anna-Karin eller Ida. Jag ville bara gå och slå till dem ibland, vilket jag ibland kan vilja göra med personer i verkligheten också.

 

Jag måste verkligen berömma författarna för hur bra de har lyckat beskriva hur det är i en skola efter en elev har dött. Det hände på min skola i höstas, en kille i klassen över mig dog. Därför blev den lite jobbigt att läsa början av boken, för det blev lite som att återuppleva det igen. Men det gick snabbt över när resten av handlingen tog över. Och det fick mig verkligen att känna mig mer inne i boken.

 

Det enda jag inte är 100% nöjd med i boken är slutet. Själva slutskrällen gick alldeles för fort för att jag skulle hinna ta in det ordentligt. Sakta men säkert hade spänningen stigit i väntan på det stora "slutet", men när jag väl var där så var snabbt avklarat.

 

Men sjukt bra bok, jag håller på att försöka sälja in den hos mina kompisar just nu. Tänker inte ge mig förrän jag lyckats.

 

Gomorron Sverige intervjuade idag båda författarna om boken, vill ni se den så klicka -->här<--

 

Titel: Cirkeln

Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Förlag: Rabén & Sjögren

Utgivningsår:2011

Sidor: 515

 

Rex.ex från Rabén & Sjögren



Kommentarer




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback