bloglovin






Of mice and men - John Steinbeck


Canon EOS 450D + Canon EFS 18-55mm f/3.5-5.6

Of mice and men är en kort historia om Lennie och George, två olika typer som håller ihop i vått och torrt. Lennie är en trög typ en "nice fella" (trevlig kille) som är bra att arbeta och besatt av mjuka och lena saker. George är den som tänker och sköter allt så att han och Lennie ska få en jobb. Det har alltid varit Lennies fel att de har blivit kickade ifrån deras förra jobb men George vet att han inte menar det. Frågan är hur det ska gå den här gången?

Jag fastnade inte så mycket för den här boken. Jag skulle nog aldrig läst den om vi inte hade läst den i skolan. Men tack vare det så förstår man boken snäppet bättre. Man får förståelse för varje person som gör att läsupplevelsen blev större.

Lennie och George är två personer som jag nog gillar mest i historien. Dem är liksom som bröder som ställer upp för varandra ändå om det inte framgår så tydligt som vi vill att det ska.

Det är grymt mycket slang i boken och grammatikfel när någon person pratar men det är meningen. Historien utspelar sig i början av 1930-talet (tror jag) och folk kunde inte tala rent antar jag. Men vissa slangord är nästan omöjliga att lista ut läsande, man måste uttala det för att förstå.

Slutet är nog avgörandet för en bok för om slutet är dåligt kan man lika väl hata hela boken. Det här slutet var något som lyfte boken ett snäpp högre upp för mig. Ett slut som gjorde att jag började tänka.
Titel:

Författare:
Betyg:
Serie:
Andra i serien:
Sidor:
Orginalspråk:
Första meningen:
Titel: Of mice and men (Möss och människor på svenska)
Författare: John Steinbeck
Betyg: 4/10
Serie: -
Sidor: 106
Orginalspråk: Engelska
Första meningen: "A few miles south of Soledad, the Salinas River drops in close to the hillside bank and runs deep and green."

Kommentarer




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback