bloglovin






Lögner - Sara Shepard

Titel: Lögner
Författare: Sara Shepard
Original titel: Pretty little liars
Utgivningsår: Första; 2006 / Denna; 2010
Antal sidor: (5 -) 222.
Språk: Svenska
Översättning: (engelska) Jessica Danielsson
Serie: Pretty Little Liars Del 1.
Spoilervarning.

Efter den där kvällen då Alison DiLaurentis spårlöst försvann, har tjejerna i gänget (bestående av Spencer, Aria, Hanna och Emily) vuxit ifrån varandra. De har alla förändrats, men bär alla på minst en varsinn mörk hemlighet. Den enda förutom de själva som känner till dessa är Alison. 

De alla har problem med kärleken. Spencer, som inte kan motstå att få lite mer kontakt än nödvändigt med hennes systers pojkvän. Sedan Aria, som träffar en man på en bar, som hon faller för. Senare visar det sig att det är hennes nya lärare. Hanna, för att hon har från en stor tönt blivit snygg, smal och populär. Ända sedan hon varit tönt, har hon varit förälskad i Sean, och nu när hon väl är tillsammans med honom, inser hon att ett och annat löfte från Seans sida står ivägen för Hanna. Emily, har upptäckt att det inte är killar hon faller för, utan tjejer, och blivit hopplöst småkär i tjejen som flyttat in i Alisons gamla hus: Maya. Plötsligt får de alla mystiska, läskiga meddelanden, om saker som enbart Alison kände till. Men Alison var ju försvunnen, eller hur? Vem skickade då de?

Wow, det finns massor att skriva om när det gäller denna bok, känns det som. Men lyckades i alla fall knåpa ihop mig en text som inte innehöll allt för mycket spoilers, även om det blev en del då.

Okej, jag visste att jag skulle bli förvånad över denna bok, trots omslaget. Eftersom så otroligt många har haft samma reaktion av att läsa boken/böckerna. Visserligen har jag aldrig riktigt varit särskilt dömande efter sånt, men med tanke på allt som står och väntar i min bokhylla, så hade jag aldrig trott att jag skulle ens ge denna bok en chans. Men det gjorde jag, vilket var bra. Men ja, jag blev ändå förvånad, trots att jag redan vetat att jag skulle bli det. Man kan sammanfatta det med att jag blev mer förvånad över den än jag trodde att jag skulle bli. Wow vad jag babblar på.

Hur som helst.. Den var otroligt spännande. Verkligen. Sara Shepard's sätt att dela in boken på fick en, eller ja, åtminstone mig, att verkligen fastna för boken. Att man inte kunde sluta. Hon delade ju upp det, så hon skrev om de var för sig. Man ville verkligen veta vad som hände just den tjejen, och kunde knappast hoppa över sidorna. Därför så kände man sig så tvungen att läsa igenom vad som hände varje tjej, och man kunde inte sluta. Det var väldigt spännande.

Wow, blir förvånad över migsjälv nu, men ger denna bok 8,5/10

Kommentarer




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback