bloglovin






Flickan från ovan - Alice Sebold


Canon EOS 450D + Canon EFS 60mm f/2.8

Susie Salmon är fjårton år gammal då hon blir våldtagen och mördad på väg hem ifrån skolan. Ändå om hon inte ej finns mer på jorden kan hon inte släppa de levandes värld ifrån hennes utkiksplats ifrån himlen. Under många år följer Susie hennes familj i deras sorgearbete, i hennes fall och hennes mördare. Saker förändras, det gör det alltid.

Jag har lite svårt med att bestämma vad jag tycker om boken. Det var underbart bra i början, men någonstans innan mitten blev det bara tråk man läste hela tiden. Inget drastisk hände.

Bokens språk var gudomligt för mig. Man fick verkligen en känsla av karaktärerna och platserna Alice Sebold skrev. Men man uppskattade inte språkets charm sen när allt blev tråkigt att läsa.

När ni läser om vad boken handlar om ni kanske tänker "En typisk Frida-bok", eller hur sorglig och jobbig den kan vara att läsa. Boken var faktiskt skriven i en lättsam ton med både ljus och glädje i texterna. Därför var det lite trevligt att läsa den, för allt var inte bara deppigt, utan ibland var det glatt.

Alice Sebold har visat med den här boken hur en tragedi kan krossa en familj till grunden, också hur man kan sammaföra den igen.



Titel: Flickan från ovan
Författare: Alice Sebold
Betyg: 4/10
Serie: -
Sidor:
306

Orginalspråk: Engelska (The lovely bones)

Första meningen: "Jag hette Salmon."


Kommentarer




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback