bloglovin






Idolen


Titel: Idolen
Författare: Meg Cabot
Original titel: Teen Idol
Utgivningsår: Första; 2004 / Denna; 2008
Antal sidor: (7 -) 233
Språk: Svenska
Översättning: (engelska) Maria Holst
Serie: -
Försöker skriva mina recensioner mer eller mindre spoilerfria.

Jenny är en speciell tjej, speciellt då de på hennes skola inte är särskilt trevliga av sig. Hon är hjälpsam och "vän med alla". När den populära Hollywoodstjärnan Luke Striker kommer till Jennys skola (som för övrigt är belägen i en liten, okänd stad), för att förbereda sig inför en filmroll, så blir det hon som får visa honom runt. Hon är den enda eleven på skolan som får veta detta, eftersom det inte direkt kryllar av superstjärnor där hon bor. Men snart har ryktet spritt sig och Luke har en hel hög med journalister efter sig. Och snart blir även Jenny indragen i rampljuset...


Meg Cabot, Meg Cabot, Meg Cabot.. På senaste tiden har det (äntligen) blivit massor av henne.. Och visst kan hon sin sak, att skriva böcker alltså. Boken kanske inte är sådär jättespännande, ideen kanske inte är sådär jätteudda eller unik, men hon lyckas ändå så bra med boken i alla fall. Man vill läsa vidare, eftersom böckerna är vansinnigt kul att läsa. Språket hon använder... Gör att man lätt kan känna igen sig, sättet Jenny tänker på. 

Gillar verkligen ideen med Fråga Annie. Har även ett litet favoritstycke från just Annie- delen, som jag tänkte skriva här..

"Kära Annie!
Jag älskar honom. Han vet inte att jag finns. Vad ska jag göra? 
Desperat

Kära Desperat!
När du har listat ut det kan du väl berätta det för mig?
För jag har inte den blekaste aning.
Annie"

Boken är ju egentligen verkligen chic-litt så det skriker om det, verkligen tjejigt.. Jag menar, det rosa onslaget med klackskor och rosa anteckningsblock och penna. Handlingen... En känd "kändishunk" kommer till skolan och tjejerna blir galna, journalisterna jagar de, plus allt kärlekssnack.
Boken får av mig 6,5/10

Kommentarer




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback