bloglovin






Den tredje dagens kyla - John Marsden


Canon EOS 450D + Canon EFS 18-55mm f/3.5-5.6
Spoliers för er som inte har läst böckerna innan!
Sex månader efter invasionen av Australien förbereder sig Ellie och hennes vänner för att utföra sin största attack någonsin. Deras mål denna gång är den för fienden så viktiga djuphamnen i Cobbler´s Bay. Uppgiften är dem egentligen övermäktig. Hamnen är ordentligt bevakad och fiendesoldater svärmar överallt. Rädda och fyllda av tvivel sätter de sin plan i verket.
När allt är över har de passerat ytterligare en gräns i sin mänsklighet och förmåga. Ellie och de andra plågas av frågor om vad som har blivit av dem och vart de kan fly. I ett land som tycks för alltid förlorat kämpar de för att överleva och hjälpen utifrån är oändligt avlägsen.

Hur kan en bok som denna var mer verklighetstrogen?! Jag älskar verkligen Imorgon när kriget kom - serien!! Den tredje dagens kyla är tredje boken i en serie i sju som är beroendeframkallande.
Jag tycker verkligen synd om böckerna för att ingen av dem har en vacker framsida, vilket är så orättvisst innehållet är gudomlig!

Spänningen i boken är på en nivå som inte ens jag har upplevt i riktiga livet och dramatiken på en skyhög nivå den med. Vad som gör boken så verklighetstrogen är att för det första: Alla är irriterade på varann, pratar inte så mycket vilket är mycket troligt för du lever i ett hemskt klimat, du har en och samma personer runt om en och oftast brukar det bli så, men inte slutar så.
Känslorna är gripnade bra beskrivna och gör att man själv sugs in i huvudpersonen Ellie.

Jag blev lite besviken på slutet. Jag klagar inte på slutet, men det blev lite, ja vad ska man säga? Mindre spännande? Det var ju spännande, men inte på en sådan hög nivå som i resten av boken.


Titel: Den tredje dagens kyla
Författare: John Marsden
Betyg: 9/10
Serie: Imorgon när kriget kom #3
Andra i serien: Imorgon när kriget kom, När natten är som mörkast, Nu är mörkrets tid, Så grydde hämndens timme, I skymningens land, På andra sidan gryningen
Sidor: 255
Orginalspråk: Engelska (The third day, the frost)
Första meningen: "Ibland tänker jag att jag hellre skulle vara rädd än uttråkad."

Kommentarer




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback