bloglovin






Memento Mori - Minns att du skall dö


Titel:
Memento Mori - Minns att du skall dö                     Författare: Sanna Juhlin
Serie: -                                                                       Sidor: 157
Bokförlag: Ord text mening                                          Utgivningsår: 2010

Louise, 31 år, lever ett ensamt liv där film och böcker är hennes stora intresse. Hon lider av
stark ångest och tampas dagligen med fobier. Hon drivs av en inre längtan efter riktig kärlek
och tror sig finna den i Axel. Kärleken kompliceras av en annan man, systerns kommande
bröllop och den ständiga kampen med sig själv. Louise jagas inte bara av inre demoner, utan
också av något hon inte själv kan styra...


Det är ganska svårt att skriva om handlingen i den här boken, därför fick bokens baksidetext
summera den då det lät bättre så.
Hm.. var ska jag börja? Den här boken fick jag som recensionsexemplar för en kort tid sedan och
jag har sedan dess undrat vad jag gett mig in på. Det här är inte alls en bok som är något jag skulle
läsa av mig själv. Den är ganska långt utanför min bekvämlighetszon där jag bekvämt läser
ungdomsböcker och fantasy.
Men jag kände verkligen för att prova på något nytt så det gjorde jag också.

Jag hade lite svårt att komma in i boken, vilket inte är så konstigt. Jag har läst väldigt mycket bra
på sista tiden och jag antar att jag blev besviken när läsningen inte var sådär superduper och galet
spännande redan från början. Mitt tålamod var alltså inte på topp, kan man säga.
Men jag tog mig tid och fokuserade mer på boken och snart så läste jag med enkelhet och började
komma in i den.
Och ja, jag började faktiskt gilla den. Sanna Juhlin skriver speciellt och med en lite dold humor i texten
som inte är så rakt på sak, men det är roligt trots att ämnet i boken inte är det. Trots att Louises liv inte
låter som något roligt att läsa om så blev jag intresserad och det var faktiskt underhållande läsning det
här. Positiv överraskning för en tjej som grävt ner sig aningen för mycket i samma gamla vanliga och
bekanta fantasy och övernaturlig ungdomslitteratur.

Men trots att boken är lite humoristisk så känner man hur något mörkt och läskigt ligger och väntar.
Inget som gör boken sämre men något som ger en ny syn på boken. Och när slutet närmar sig blir
det hemskt och lite jobbigt att läsa, men det leder fram till ett bra slut som binder ihop berättelsen bra.

Svårt att bedöma den här boken. Ingen superhöjdare kanske, men helt klart läsvärd och underhållande
läsning! Inte helt min typ av bok, men jag gillade den ändå. Den öppnade ögonen för mig och fick mig att
inse att det faktiskt går att tycka om andra böcker än de i sin favoritgenre, det gäller bara att våga prova!
Tycker du att den här låter som något för dig så ska du inte tveka på att läsa den!

Betyg: 6/10
Bokens första mening: "Jag kommer aldrig att glömma hans ansiktsuttryck när han skar mig med den
sylvassa eggen tvärs över ansiktet.

Kommentarer




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback