bloglovin






De vassa tändernas skog

De vassa tändernas skog

Skriven av Carrie Ryan

 

 

Efter återkomsten var världen inte sig lik. Människor förvandlades en efter en till hjärndöda zombies och förökade sig genom att bita ännu fler människor. Allt var kaos, och byn där Mary bor är den enda som finns kvar. För att överleva har de byggt höga stängsel att hålla ute alla zombies, som de kallar De Oheliga, och där lever de i skräck för den dagen då de oheliga tar sig igenom stängslet. Men Mary har en hemlig önskan, hon vill se havet som hennes mamma berättat om för henne. Tyvärr är det inte möjligt, då systerskapet, som bestämmer över hela byn strikt hävdar att utanför stängslet finns bara De vassa tändernas skog och De Oheliga. Men Mary börjar misstänka att systerskapet gömmer något, och hon är fast besluten att ta reda på vad.

 

Jag har en lite förkärlek till böcker som den här. Böcker som utspelar sig i en förstörd framtid där befolkningen lever i en liten bubbla skapad av en grym regim som vill ha all kontroll. Böcker där huvudpersonen är den första att inse att ingenting är vad de hela tiden antagit. Dystopier brukar de visst kallas, och Nea gillar dem!

Den här boken var en väldigt bra dystopi, med alla de rätta ingredienserna för spännande läsning. Ingenting var vad det såg ut som från början och ända till sista sidan satt jag och gissade hur det skulle sluta. I mitten av boken blev det lite trögt att läsa, men det gick över och i slutet var det väldigt svårt att släppa boken med blicken.

 

Karaktärerna i boken var väldigt speciella, och jag har svårt att komma på någon som jag faktiskt tycker om. Jag irriterade mig på deras obeslutsamhet och störde mig något otroligt på huvudpersonen Mary. Men eftersom själva temat på boken var väldigt dystert så passade de irriterande karaktärerna in i handlingen. Det kändes realistiskt att vara som de var i den världen de levde i.

 

Jag tyckte om, att trots att det var en "zombie-bok" så tog zombiesarna (kan man skriva så?) inte upp hela handlingen, utan de var bara där för att föra handlingen framåt. Det gjorde att jag bättre kände den där känslan av att aldrig vara riktigt säker, för hela tiden hade jag zombiesarna i bakhuvudet, trots att de inte direkt nämndes i texten.

 

Jag tycker helt enkelt att den här boken var bra, ingen wow-upplevelse, men spännande och tankeväckande läsning.

 

 

Titel: De vassa tändernas skog

Originaltitel: The Forest of Hands and Teeth

Författare: Carrie Ryan

Översättare: Lisbet Holst

Förlag: Styxx Fantasy

Utgivningsår: 2009

Sidor: 333

 

Rec.ex från Styxx Fantasy

 

Skrivet av Nea


Kommentarer




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback