bloglovin






Cirkeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren


Canon EOS 450D + Canon EFS 60mm f/2.8

Det var efter Elias död då allt började. Sex tjejer med olika relationer till varandra förs av en mystisk kraft till en nerlagd folkpark under den röda månens sken. Ingen av dem vet vad som pågår, vad som kommer att hända, men utan varandra kommer de inte att överleva. För dem är de Utvalda.

Jag är imponerad! Att en bok kan leverera så mycket har man varit med om och det är med om i den här boken.
Jag var faktisk lite rädd för att läsa boken från början för alla hade satt så höga betyg på den och jag var en aning orolig att jag inte skulle gilla den, men det gjorde! Boken är verkligen ett startskott på Sveriges fantasyböcker. Att den är svensk gör det ju mycket mer speciell.

Det jag gillade mest med boken är karaktärerna! Mats och Sara har verkligen lyckas klura ihop en massa bra karaktärer som gör att igenkänningsfaktorn är hög. Det var en som jag kände igen mig undligt mycket i början när boken presenterar personen för läsaren. Alla karaktärer är olika från varandra vilket ger boken ett stort plus!
Jag kan erkänna att jag tyckte att det först i början var lite virrigt med alla personer som skulle presenteras sig, men det var ändå bra upplagt.

Hela boken utspelar sig i staden Engelsfors. En liten stad där det händer något nytt så blir det en stor sak. Jag tycker att det är en härlig miljö som hela boken utspelar sig i. Men framför allt gillar blandningen av vardagsliv som en tonårstjej och det magiska som häxa. Det känns så verklighetstroget när det utspelar sig i en miljö som man känner igen. Man kan nästan börja tänka sig att man själv skulle kunna bli häxa.

En bok är uppdelad i tre delar: en början, en mitten och ett slut. Precis som i teatern. En början, en vändpunkt och ett slut. Böcker ska ha något speciellt i början så att läsaren vill fortsätta läsa boken, något i mitten så läsare vill fortsätta till slutet. Slutet är det som avgör hela boken, Om boken är bra så har det ett bra slut. Och vart vill jag komma någonstans? Jo, början av Cirklen var spännande och slutet det med. Men för mig så hände inget stort i mitten. Det var bara småspännade hela tiden. Jag ville att något stort och absurd. Alla ser väl olika på vad som är stort och inte, men jag kände att det bara var småspännande, vilket är inget fel på. Men i en fantsybok vill jag ha lite action hela tiden.

Sammanfatting:
En läsvärd bok med mycket spänning, handlig och underbara karaktärer. Jag kommer garanterat läsa vidare i serien.
Titel:
Författare:
Betyg:
Serie:
Andra i serien:
Sidor:
Orginalspråk:
Första meningen:


Titel:
Cirkeln
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Betyg: 8/10
Serie: Trilogi (?)
Andra i serien: Eld (2012), Nyckeln (2013)
Sidor: 516
Orginalspråk: Svenska
Första meningen: "Hon väntar på ett svar men Elias vet inte vad han ska säga"

Kommentarer




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback